1. Bil sebut harga
2. Bil invois
3. Bil bayaran tunai
4. Bil-bil yang berkaitan dengan urusan urus niaga
Contoh bil |
Tujuan penyediaan bil/ keluarkan bil atau resit bayaran
1. Mengelak dari kekeliruan
2. Memberi rasa puashati dan telus antara pembeli dan penjual
3. Senarai barang atau perkhidmatan dan harga hendaklah ditulis dengan jelas , terang dan telus
4.Mengelak dari penipuan kedua belah pihak
5. Bukti untuk tuntutan dan sebagainya
6. Simpanan fail untuk odit, akaun dan sebagainya
Urus niaga tanpa bil boleh jadi sama dengan sedekah. Semua urus niaga, cek di bank ada bil atau bocer.
Apabila berlaku salah faham atau kesilapan mengira terus boleh rujuk kepada bil.
_______________
Bil yang mesti peniaga ada:
1.Buku tunai
2.Buku bank
3.Buku nota penghutang, buku nota pemiutang , buku lejer gaji, pendahuluan
4. Buku bil atau resit jualan
______________