Pelanggan dalam bahasa Inggeris disebut "customer".
Ragam ialah kerenah atau perangai atau tabiat pelanggan kita, yang terpaksa hadapi.
_________________________
Antara kerenah pelanggan ialah :
- Suka mengkritik harga mahal
Jawapan atau cara hadapi :
Buka minda pelanggan dengan menjelaskan bahawa
"Ada harga ada rupa"
"Alah membeli menang memakai"
_____________________
Tidak semua keinginan dan kehendak pelanggan kita perlu layan.
- Penjual mesti ada prinsip dan pegangan .
- Tidak perlu cari redha manusia, anda tidak akan berjumpa.
- Anda mesti ada bijak dalam menangani kerenah pelanggan
- Anda layan mereka dengan hikmah dan sopan.
- Santuni mereka dan tolak keinginan mereka dengan bijak
* Jujur dalam timbangan penting untuk tarik hati pelanggan
________________________
- Penjual mesti peduli semua kritikan, soalan dari pelanggan untuk ubah penampilan kita . Kaji dan selidik semua aspek kritikan dan soalan dengan minda positif untuk kebaikan. Hindari rasa bersalah , salahkan diri sendiri dan rendah diri dengan kritikan. Anggap kritikan hanya kerenah pelanggan.
____________________________
Syarat penting untuk maju dalam perniagaan
- Jujur
- Istiqamah=berkekalan
- Kesungguhan
- Rajin
- Minat
- Ikhlas
- Diri kita adalah modal utama perniagaan
______________________________
Untuk menyewa lot kedai di tingkat 1 , bangunan Pusat Dagangan Pulai, Merlimau , Melaka, masih ada dua unit untuk disewakan.
PEJABAT URUSAN
SEWAAN KEDAI & PENTADBIRAN HARTA PUSAKA
, ADMIN KAMI
PUSAT DAGANGAN PULAI, KM 16, JALAN PULAI PANTAI, 77300, MERLIMAU , MELAKA.
No comments:
Post a Comment